V posledních týdnech se v internetovém světe objevila zajímavá alternativa k reklamním banerům na webových stránkách – těžení kryptoměn.
Není neobvyklé, že webové stránky jsou zavalené reklamou. Často jsme se ji naučili ignorovat nebo zcela blokovat, třeba pomocí nástroje AdBlock.
Existují dva druhy webových stránek – s reklamou nebo bez ní. Ty s reklamou můžeme rozdělit ještě na, rozumnou – reklamy je málo a ničemu příliš nevadí, nebo ty, které jsou již přes čáru – spousta reklamy, vyskakovací okna přes celou obrazovku, hrající a všelijak blikající reklamy.
K razantnímu kroku přistoupil i samotný Google, který dominuje reklamnímu trhu díky službě Google AdSence. Začátkem roku 2018 začne blokovat veškeré reklamy, které nesplňují podmínky stanovené organizací Coalition for Better Ads. Oznámil to obchodní ředitel Google na svém blogu. V organizaci Coalition for Better Ads jsou zastoupení mediální vydavatelé, poskytovatelé reklamních systémů, marketingové agentury i samotní inzerenti. Společně ustanovili podmínky akceptovatelných reklamních formátů. Podmínky jsou jasně stanovené jak pro stolní počítače, tak i pro mobilní zařízení. Na první pohled to může vypadat, že si tímto krokem Google zabíjí vlastní byznys. Opak je však pravdou. Integrovaným blokátorem otravných reklam, chce docílit menšího používání alternativních blokátorů, které zcela zablokují všechny reklamy.

Některé weby nabízí alternativní cesty k vypnutí reklam na jejich stránkách. Například pomocí časového předplatného. Tato cesta není moc vhodná, jen si spočítejte kolik webů navštěvujete. A poté si představte, že by jste si na všech platili vypnutí reklam.
Blokování pomocí blokátorů není také nejšťastnější cesta. Autoři také musí z něčeho žít. Blokováním reklam je obíráme o jejich plat. Provoz samotných webů také něco stojí. Taková situace by však nemusela nastat, kdyby provozovatelé webů nevkládali agresivní druhy reklam, případně takové závratné množství. Osobně nemám problém vypnout blokátor webům, které poskytují kvalitní obsah a zároveň používají reklamu, která neruší.
Alternativou se nyní stává těžení kryptoměny pomocí scriptu umístěného na navštěvovaném webu. Ten využije výpočetní síly Vašeho počítače k těžení. Těží se hlavně kryptoměna Monero. Podle CoinMarketCapu se jedná o jedenáctou nejrozšířenější měnu. Provozovatel webu si může určit, na kolik procent využije Váš procesor. Například The Pirate Bay při svém 24 hodinovém testu v září využil služby Coinhive a bral si 50% Vašeho procesorového výkonu. Redakce webu TorrentFreak propočítala, že za měsíc by si The Pirate Bay mohl přijít na 12 000 dolarů – 257 700 korun, při tehdejším kurzu.
Takové těžení však v sobě skrývá několik nevýhod. Hlavně pro přenosná zařízení – laptopy, mobily nebo tablety, vytěžování procesoru rapidně snižujě výdrž takového zařízení. Dále dochází k napadání cizích webů a umisťování těchto scriptů k vlastnímu obohacení. Některé weby se navíc snaží skrýt, že vůbec těží.
Je otázkou, při jaké návštěvnosti je využití těžení rentabilní oproti reklamám. Webům s minimální návštěvností to veliké výdělky asi nepřinese. V případě vložení těžebního scriptu na svůj blog, by se mi možná tak proplatili roční náklady za webhosting a doménu…
Osobně si myslím, že těžení kryptoměny pomocí klientský zařízení skrze web je skvělou alternativou k reklamám. Na druhou stranu, bych dal uživateli možnost si vybrat mezi těžením a zobrazováním reklam. Další věc, kterou vidím jako vhodnou, je dát nějakým způsobem najevo, že na pozadí těží.
Zdroje:
- https://www.betterads.org
- https://davidyat.es/2017/05/18/rss-nothing-better/
- https://en.wikipedia.org/wiki/Monero_(cryptocurrency)
- https://coinmarketcap.com/
- https://coinhive.com/
- https://torrentfreak.com/how-much-money-can-pirate-bay-make-from-a-cryptocoin-miner-170924/